Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Szczuczyn za 2018r
I. Podstawa prawna opracowania
Działając na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz 622 ze zm.) w brzmieniu: "Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania , a w szczególności dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
a) Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami
b) Potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
c) Kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,
d) Liczby mieszkańców,
e) Liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust 1, w imieniu którym gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust 6-12,
f) Ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy,
g) Ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu gminy
II. Opis systemu gospodarki odpadami na terenie gminy i jego podstawy prawne
Od lipca 2013r. na terenie gminy Szczuczyn obowiązuje system gospodarki odpadami komunalnymi ,wprowadzony zapisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w którym gmina przejęła obowiązki mieszkańców w sferze zawierania umów z firmami zajmującymi się odbieraniem od mieszkańców odpadów komunalnych, stając się tym samym organizatorem i nadzorcą systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie.
System gospodarki odpadami na terenie gminy Szczuczyn regulują niżej wymienione uchwały Rady Miejskiej w Szczuczynie:
· Uchwała Nr 103/XII/15 Rady Miejskiej w Szczuczynie z dnia 24 listopada 2015 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Szczuczyn;
· Uchwała Nr 104/XII/15 Rady Miejskiej w Szczuczynie z dnia 24 listopada 2015 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;
· Uchwała Nr 207/XXVIII/16 Rady Miejskiej w Szczuczynie z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, oraz wysokości tej opłaty;
· Uchwała Nr 152/XX/16 Rady Miejskiej w Szczuczynie z dnia 23 maja 2016 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
· Uchwała Nr 160/XXI/16 Rady Miejskiej w Szczuczynie z dnia 28 czerwca 2016r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejscu składania deklaracji;
· Uchwała Nr 219/XXXI/17 Rady Miejskiej w Szczuczynie z dnia 10 marca 2017r. w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Odbiór odpadów bezpośrednio z nieruchomości dotyczy czterech frakcji które odbierane są wg harmonogramu odbiorów , sporządzonego przez firmę wywozową , podanego do publicznej wiadomości na stronie Urzędu Miejskiego w Szczuczynie oraz dostarczonego mieszkańcom przez firmę wywozową.
Na terenie Gminy Szczuczyn działa Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) zlokalizowany na terenie spółki WPK-TBS przy ul. Sienkiewicza 15. Odpady z gospodarstw domowych dostarczane do PSZOK przez mieszkańców gminy przyjmowane są w ramach uiszczonej opłaty w dni pracujące w godz. 7-15
Firma odbierająca i transportująca odpady komunalne od mieszkańców gminy Szczuczyn WPK-TBS Sp. z o.o. została wyłoniona na podstawie art. 67 ust 1 pkt 12 Prawa Zamówień Publicznych w rezultacie przeprowadzonych negocjacji na okres od 01.03.2017r. do 31.12.2019r.
Zawarto umowę na zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Szczuczyn z Zakładem Gospodarowania Odpadami Sp. z o.o. zarządcą RIPOK w Czartorii.
Na dzień 31 grudnia 2018r. systemem objętych było 4 564 osób przy ogólnej ilości osób zameldowanych 6348. Czyli poza systemem jest 1784 osób. Najczęściej są to osoby przebywające za granicą, studenci i uczniowie szkół średnich mieszkający w internatach i akademikach.
III. Informacje finansowe dotyczące funkcjonowania systemu za rok 2018
1. Wydatki poniesione na prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów – 24 000,00 zł
2. Wydatki poniesione na realizację umowy na odbiór i transport odpadów komunalnych od mieszkańców nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Szczuczyn (WPK-TBS Szczuczyn) – 269 011,40 zł
3. Wydatki poniesione na realizacje umowy na zagospodarowanie odpadów komunalnych od mieszkańców nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Szczuczyn – 319 009,04 zł.
4. Usługi w zakresie zbierania śmieci w ramach akcji "Sprzątanie Świata" – 2 000,00 zł.
5. Konserwacja systemu FISKUS " Gospodarka odpadami" – 2 204,16 zł.
6. Całkowita wartość przypisów za rok 2018 – 570 377,00 zł.
7. Całkowita wartość odpisów za rok 2018 – 7 253,00 zł.
8. Stan należności na dzień 31.12.2018 – 106 556,43 zł.
9. Wpłaty na dzień 31.12.2018r. – 566 187,68 zł.
(w tym należność gł.: 562 498,26 zł. koszty upomnienia: 922,40 zł. odsetki: 2 130,20 zł.)
10. Nadpłaty na dzień 31.12.2018r. – 4 643,20 zł.
11. Odsetki na dzień 31.12.2018r. – 4 587,00 zł.
IV. Informacje dotyczące systemu wynikające ze sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2018r.
Burmistrz Szczuczyna ma obowiązek sporządzić i przekazać Marszałkowi Województwa Podlaskiemu oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Ze sprawozdania wynika:
Informacja o ODEBRANYCH odpadach komunalnych |
||
Kod odpadów6) |
Rodzaj odpadów6) |
Masa odebranych odpadów komunalnych7) [Mg] |
15 01 01 |
Opakowania z papieru i tektury |
0,47 |
15 01 02 |
Opakowania z tworzyw sztucznych |
16,066 |
15 01 06 |
Zmieszany odpady opakowaniowe |
102,200 |
15 01 07 |
Opakowania ze szkła |
13,676 |
20 03 01 |
Niesegregowane odpady komunalne |
1059,695 |
20 03 99 |
Odpady komunalne nie wymienione w innych grupach |
11,78 |
|
|
|
|
|
|
Łączna masa odebranych odpadów budowlanych i rozbiórkowych |
1 203,887 |
|
|
|
Gmina osiągnęła wymagany poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, osiągając poziom 36,05 % (wymagany 30%)
V. Podsumowanie i wnioski
Należy zwrócić uwagę na fakt że Gmina osiągnęła w 2018r. wymagany poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła co stanowi problem w gminach o charakterze rolniczym.
Ważną rolę w gospodarce odpadami odgrywa aspekt ekonomiczny. Rosnące ceny zagospodarowania odpadów w RIPOK oraz ceny transportu i zbiórki wymuszają podwyżkę cen za odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu gminy Szczuczyn.
Przeprowadzone kontrole segregacji odpadów spowodowały wzrost segregacji "u źródła" i wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców .
Firma wywozowa prawidłowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań Rzadko zgłaszane są uwagi i reklamacje pod ich adresem.
Do pobrania:
Liczba wyświetleń: 1278